El neuròleg José Manuel Moltó crea una app per estimular malalts d'Alzheimer
El projecte, en fase de desenvolupament de prototip, el colideren l'investigador del FISABIO Jorge Santonja i els professors de la UPV Manuel Llorca i Jordi Linares
Una aplicació informàtica desenvolupada per a dispositius mòbils i tauletes tàctils contribuirà a la millora de l'estimulació funcional i cognitiva dels pacients amb Alzheimer i altres malalties neurodegeneratives.
La ferramenta pretén recrear de manera virtual el dia a dia del pacient, i centrar-se en aspectes clau com l'autocura, les tasques domèstiques, la compra o l'alimentació.
Amb l'objectiu d'ajudar en la rehabilitació funcional del pacient en l'execució d'estes activitats, esta aplicació proposa una sèrie d'exercicis amb un grau de dificultat adequat al seu nivell cognitiu, i per a això utilitza un format de videojoc i aprofita imatges, àudios i músiques personalitzats per a cada pacient.
El projecte, liderat pels doctors José Manuel Moltó (neuròleg de l'Hospital Mare de Déu dels Lliris d'Alcoi i investigador de la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana, FISABIO), Jorge Santonja (geriatre), Manuel Llorca i Jordi Linares (ambdós professors de l'Àrea d'Informàtica de la Universitat Politècnica de València, Campus d'Alcoi), es troba en fase de desenvolupament de prototip.
"És important que els nostres pacients treballen funcions senzilles com ara caminar, pentinar-se, vestir-se o guardar una camisa a l'armari. A través d'estes activitats funcionals els pacients exerciten indirectament destreses com el càlcul, el llenguatge i la memòria", destaca el Dr. Moltó.
L'aplicació disposarà d'una interfície multitàctil, intuïtiva i específicament dissenyada per a malalts d'Alzheimer, amb elements multimèdia interactius (imatges, sons, animacions i gràfics 3D), i adaptada al perfil de l'usuari per mitjà de la utilització d'elements reals quotidians del malalt, com ara fotografies de familiars, registrats per mitjà dels dispositius mòbils.
Així mateix, inclourà la utilització de totes les característiques interactives dels dispositius mòbils (ja que inclou la càmera, el micròfon, la pantalla multitàctil o l'acceleròmetre) i permetrà el registre i la monitorització de tota l'activitat del malalt en l'ús de l'aplicació per al posterior estudi i anàlisi, així com la gestió de la informació registrada per a la generació d'alarmes i notificacions, a cuidadors i professionals.
"L'objectiu és contribuir per mitjà de l'entrenament al fet que el pacient mantinga, durant el màxim de temps possible, la seua capacitat per a resoldre problemes quotidians i, per tant, l'autonomia per a millorar la seua qualitat de vida i la dels seus cuidadors", puntualitza l'investigador de la Fundació FISABIO.
A diferència d'altres aplicacions disponibles, principalment enfocades a l'entreteniment, la relaxació o la millora de la memòria, la principal innovació d'esta nova aplicació és la possibilitat de treballar diferents funcions cognitives al mateix temps. Això implica un canvi en el paradigma d'estimulació cognitiva clàssic, centrat més en funcions concretes i individualitzades.
La utilització de tecnologia basada en videojocs permetrà presentar un conjunt d'exercicis que perseguisquen també la diversió, l'entreteniment i evitar sensacions d'estrés i ansietat.
El grup d'investigació està conformat per professionals qualificats de l'àmbit de l'assistència a pacients amb malalties neurodegeneratives, la informàtica, les telecomunicacions i l'electrònica. En total, deu especialistes integren l'equip: tres neuròlegs, un geriatre, dos neuropsicòlegs, dos informàtics, un programador i una dissenyadora.